No i … nie zgadliście


 

 

  1. Rysunek przedstawiający Fiata Multiplę a’la Marea Weekend znajdziecie w „Auto  Świecie” z 28 sierpnia 1996 roku. W krótkim tekście zawarte jest wspomnienie starszej Multipli oraz lista spodziewanych jednostek napędowych, dużo bogatsza niż rzeczywista gama silników kompaktowego minivana Fiata. Spekulacji na temat aranżacji wnętrza brak.
  2. Ci, którzy odwiedzili Muzeum Porsche i tak znają tę historię. „Proto-Panamera”, której wróży się oznaczenie „989”, przedstawiona jest na rysunku na tylnej części okładki „Auto Motor Sportu” z 16 lutego 1992.
  3. Punto w wersji 4×4 zapowiadane jest w „Auto Motor Sporcie” z 7 kwietnia 1991 r. Redaktorzy wyrażają wręcz pewność, iż taki samochód powstanie.
  4. A jednak! Ten niepozorny trzydrzwiowy MLK to wytwór mojej wyobraźni, a nie udokumentowana „Motofikcja z przeszłości”. Dla utrudnienia:
    nazwa „MLK” wydawała się naturalną dla auta, które ostatecznie trafiło na rynek jako GLK,
    – W163 rzeczywiście z powodzeniem walczyło w Rajdzie Dakar.

  5. Varera (tudzież Maxster, Vanera lub Vanster), czyli minivan Porsche to bohater artykułu z „Auto Świata” z 30 sierpnia 1995 r. Szybki salon na kołach ma mieć podwozie czteronapędowego Volkswagena Sharana. Autorzy piszą o sześciocylindrowym silniku biturbo o mocy do 254 KM oraz o tym, że „na temat «oszczędnościowej» wersji ze 150-konnym silnikiem trwają jeszcze ożywione dyskusje”. Choć przy opisie „prawilnej” wersji biturbo pojawia się zdanie, że w przypadku Porsche jedyną opcją jest 4×4, warto przypomnieć, iż Sharan pierwszej generacji z silnikiem o mocy 150 KM to samochód przednionapędowy.
    Gwoli sprawiedliwości dodam, że sięgając po „Auto Świat” z 7 sierpnia 1996 r. można poczytać już o Porsche terenowym. Co ciekawe, znów mamy scenariusz, w którym firma z Zuffenhausen planuje skorzystać z dokonań dużego niemieckiego koncernu, ale … tym razem nie jest to Volkswagen. „Porsche chce zastosować swój własny, nowo skonstruowany aluminiowy silnik ośmiocylindrowy o pojemności 4,5 l i mocy 350 Km” w bardziej sportowym wydaniu Mercedesa klasy M. Najbardziej smakowity jest jednak fragment „Znawcy branży twierdzą, że coś takiego może raczej zaszkodzić wizerunkowi producenta sportowych samochodów i nie przysporzy firmie uznania. Według wypowiedzi szefa Porsche Wendelina Wiederkinga terenowe Porsche produkowane byłoby w Niemczech”.

To co, zachęciłem Was do wizyty w Muzeum Samochodów Sportowych i Motobibliotece?

Andrzej Szczodrak

Comments

comments