Jak już napisałem w poprzedniej części poradnika o zawodzie dziennikarza motoryzacyjnego, wystartować z pisaniem nie jest, wbrew pozorom, trudno. Wystarczy zapomnieć o założeniu, że nasza przygoda powinna zacząć się od „testówek”.
A czy w ogóle je dostaniemy?
Zależy to od medium, w którym stawiamy pierwsze kroki. W piśmie zajmującym się wyłącznie motorsportem („WRC”, „RALLY and RACE”) można podszkolić warsztat. Jeśli jednak chcemy poznawać nowe pojazdy, z czasem należy zacząć współpracować z co najmniej dwoma wydawcami. Jest to krok ku wykonywaniu zawód dziennikarza motoryzacyjnego bez godzenia go z inną pracą. Taka możliwość to ogromny sukces, osiągalny po dłuższym czasie.
Ciekawą drogą rozwoju jest pisanie dla kilku niszowych pism. Można lepiej poznać kolejną dziedzinę (auta ciężarowe, motocykle, jazda w terenie, czy nawet caravaning).
Wynagrodzenia nieznacznie lepsze niż w innych dziedzinach czekają na dziennikarzy zajmujących się rynkiem motoryzacyjnym, ale nie w aspekcie nowych pojazdów osobowych dla klientów indywidualnych. Branża TSL (Transport Spedycja Logistyka) nadal się rozwija, co może przekładać się na popularność pism i programów skierowanych do kierowców pojazdów ciężarowych oraz do osób prowadzących firmy transportowe. Dla dystrybutorów nowych aut bardzo ważne są floty, więc media koncentrujące się na tym temacie również mają perspektywy rozwoju.
Niska sprzedaż samochodów w salonach w mniejszym stopniu uderza też w pisma dla warsztatów. Istnieje również miesięcznik skierowany do samych dealerów. Mimo iż jego odbiorcy poruszają się po trudnym rynku, może on dawać ciekawe perspektywy rozwoju.
Jeden z moich kolegów chwali sobie współpracę z … miesięcznikiem łowieckim, w którym znalazło się miejsce dla używanych przez myśliwych aut.
Pieniądze są tam, gdzie dają je reklamodawcy. Pisma o nowych samochodach liczą głównie na przedstawicielstwa koncernów motoryzacyjnych. Te jednak przy obecnych wynikach sprzedaży nie mają zbyt wiele funduszy na promocję. Niestety sytuacja ta uderza rykoszetem także w inne media samochodowe np. poświęcone tuningowi lub klasykom. Są one wydawane zazwyczaj przez osoby przyzwyczajone do importerów jako do głównych partnerów. Obecnie takie przyzwyczajenie oznacza kłopoty.
Podsumowując:
Pieniądze:
Po jakimś czasie, przy dużym zaangażowaniu można dojść do zarobków osiąganych np. przez programistów w ich drugiej pracy. Niestety mam na myśli programistów, którzy rozwijają się dość powoli. I dziennikarzy, którzy naprawdę umieją sprzedawać swoją twórczość.
Pojazdy testowe:
Dojście poprzez pracę ze społecznościami motoryzacyjnymi do testowania aut lub/i motocykli możliwe jest w nielicznych redakcjach. Zachęcam Czytelników do współtworzenia tabeli na temat sytuacji w pismach i portalach.
Czasopisma i redakcje internetowe zainteresowane treściami dotyczącymi społeczności motoryzacyjnych
Uwaga: „druk + Internet”, to sytuacja, gdy strona internetowa jest serwisem z aktualnościami, a nie tylko wizytówką.
Serdeczne podziękowania dla Agnieszki Kujawy za cenne uwagi.
Pismo | Medium | Honorarium za teksty | Dostęp do pojazdów testowych | Częstotliwość wydawania | Uwagi/Informacja o rekrutacji |
TRENDS Magazines | Druk + Internet* | Jest | Możliwy, po pewnym czasie | Dwa kwartalniki | |
GMagazyn | Internet(wcześniej także druk) | Portal aktualizowany 18.05.2015, ostatnie wydanie czasopisma 2/104 | |||
Wydawnictwo km/h (km/h, GT, Autostrada) | Druk + Internet | Jest | |||
VOLXZONE | Internet | Brak | Jest | Dwumiesięcznik | |
Driver | Druk | Miesięcznik | |||
TuningKingz Magazine | Internet | Brak | Czasopismo internetowe | ||
Selected | Internet | Brak | Czasopismo internetowe | ||
Scigacz.pl | Internet | Portal z codziennymi aktualizacjami | |||
Motocyklista.info | Internet | Portal | |||
Custom. Magazyn motocyklowy dla indywidualistów | Druk | Dwumiesięcznik | |||
Chopper Magazin | Druk + Internet | Jest | Miesięcznik | http://www.choppermagazin.eu/ | |
4x4SUV | Internet(wcześniej także druk) | Portal aktualizowany 23.04.2015, W 2014 pojawiły się trzy numery czasopisma | |||
Quadzik | Druk | Miesięcznik | |||
Espeedway.pl | Internet | Portal | http://espeedway.pl/s,dolacz_do_nas,162.html | ||
F1Racing | Druk + Internet | Jest | Brak | Miesięcznik | |
Drift Magazyn | Druk (także w RALLY and RACE) + Internet | Brak | Wydawany w sezonie driftingowym | ||
Polskikarting.pl | Druk + Internet | Brak | Czasopismo z założenia wydawane jako miesięcznik. Współpracuje z „Przeglądem Sportowym” | ||
Klasyczny.com | Internet(wcześniej także druk wraz z RALLY and RACE) | Brak | Portal | ||
ClassicAuto | Druk | Brak honorariów dla współpracowników | Miesięcznik | ||
Automobilista | Druk | Brak | Miesięcznik | ||
RALLY and RACE | Druk + Internet | Brak | Kwartalnik | ||
WRC | Druk | Brak honorariów dla współpracowników | Brak | Miesięcznik | |
RN Magazyn Rajdowy + rajdowenewsy.pl | Internet +Druk | Brak | Portal + Dwumiesięcznik | ||
Log24.pl + Truck & Business Polska + Flota Auto Biznes | Druk + Internet | Jest | Jest | Portal + Dwa kwartalniki | |
Ciężarówki | Druk | Miesięcznik | |||
Samochody Specjalne | Druk | Miesięcznik | http://www.samochody-specjalne.com.pl/index.php?pg=kontakt_onas&language=0 | ||
Polski Traker | Druk | Miesięcznik | |||
Trailer Magazine | Druk | Miesięcznik | |||
Polski Caravaning | Druk+Internet | Miesięcznik | http://www.polskicaravaning.pl/pl/portal/kontakt | ||
Auto Rok | Druk | Rocznik | |||
Autofascynacje.pl + Polnocna.tv | Internet | Portal | |||
Oktany- antropologia Maszyn | Internet | Portal + Czasopismo internetowe- (obecnie niewydawane) | |||
Exoticcars.pl | Internet | Jest | Portal | ||
MotoCollection | Internet | Jest | Portal | ||
MotoTabu | Aplikacja na tablety | Jest | Jest | Czasopismo na tablety | |
Regimoto.pl +Media regionalne | Druk + Internet | Jest | Jest | Dzienniki z cotygodniową kolumną motoryzacyjną + portal | |
Auto Świat | Druk + Internet | Jest | Jest | Tygodnik + portal z codziennymi aktualizacjami | Umieszczony ze względu na organizację konkursu dla fanklubów motoryzacyjnych |
Andrzej Szczodrak